Az örök körforgást és az élet útját vagy
labirintusát jelképező spirál volt a druidák leggyakoribb
szimbóluma. Irányultsága alapján megkülönböztettek kifelé és befelé
haladó spirált. A kifelé haladás a születés, kiáradás,
fejlődés, míg a befelé haladó a halál, befelé fordulás,
beszűkülés jelképe. A neolitikum kőemlékeinek
elmaradhatatlan motívuma már a kelták előtti időben is
jelen volt. (Neve a latin spiro, lélegzet szóból
származik. A sok hasonlóságot mutató hinduizmus úgy tartja, a világ
keletkezésétől annak végéig annyi idő telik el, míg Brahma
isten kilélegez, és újra belélegez. Mint lélegzetjelkép, a
spirál jelentheti a kozmikus világkorszakokat, a világ
egyes fejlődési ciklusait is. )
A spirál, vagy a kelták által előszeretettel használt
végtelen fonat beavatási jelképnek is számít. Kanyarulatai,
mint a beavatás fokozatai, utat mutattak, és figyelmeztettek az örök
körforgásra. Az ősi hit spiráltánca és a labirintusjárásegyaránt a magasabb spirituális szintre jutást jelképezte. (A
székesegyházak padlóján lévő spirálmotívumok bejárása a
bűnbánat vagy jelképes zarándokút alapjául szolgáltak.)
A pogány hagyományban a természet megújítása és a
körforgás elősegítése végett is járták a spiráltáncot a
nagyobb ünnepeken, főként tavasszal Beltane napja körül.
Termékenységszimbólumként az anyaméh és a hold, férfi jelképként a kozmikus kígyó megjelenítője volt.
A druidák kettős spirálja a természet meghalását és újjászületését, a világ dualitását szimbolizálja.
A háromkarú spirál elnevezése triskele. Ez egy közös
középpontból kiinduló, az óramutató járásával ellentétes
irányba forgó három spirálból áll. A kelta kozmonológia
hármasságát, a földet, az eget és a tengert jelképezi, aminek
mozgatója a tűz. A triskele egysége és teljessége a természet
tökéletességét, harmóniáját fejezi ki.
A druidák által is használt kör
motívum talán az ember legelsőként használt szimbóluma. A
végtelen vagy a tökéletesség jelképe és az önmagába
visszatérő kígyó motívuma. (Az égitestek látszólagos
pályája, az égitestek alakja és tökéletessége miatt
égjelkép. Mozgásjel is, ezáltal periódusokat, időtartamot,
folyamatosságot fejez ki.)
A torque, vagyis a nyakperec többek között az év körét is
jelképezte. A gundestrupi üstön megörökített Cernunnos
isten jobb kezében szintén ez látható, míg baljában egy
kígyót tart.
Egy másik híres kelta "kör”, Arthur király kerekasztala,
ami az egyenlőséget szimbolizálta. Minden lovag
egyenrangúként vett részt a találkozókon. Mindnek saját
helye volt, amit a bevésett néven túl semmi sem különböztette meg a
többiekétől.
A körbe írt kereszt, a napkerék vagy Wotan-kerék az atlantiszi eredetű népek szimbóluma. A Culdee-i
kereszténység szimbólumának is fontos eleme volt. A négy
részre osztott kör a pogányság, a kereszt pedig a
keresztény vallás jelképe, ezek ötvözésének eredményeként
jött létre a körbe írt kelta kereszt. A kelta kereszteket
kőből faragták és emlékműveken, szent helyeken állították
fel. A legnagyobbak Iona és Aberlemno monostorainál
álltak.
A napkerék vonalai a négy égtáj, az év négy évszaka a négy
őselem, közepe az isteni erő, a tökéletesség és az ötödik elem
szimbóluma. A nappálya négy nagy állomását is jelöli. Az
atlantiszi város jele a négy részre osztott kör, az ég és a
föld harmóniájának kifejezője volt. (A vándorló népek sátrainak és az ősi városoknak egyaránt kör volt az alaprajza.)
A rituális körüljárások, bekerítések a gonosz elleni
védekezésül, annak kirekesztésére, vagy bezárására szolgáltak. (A
mágusok köre a védelmet, az elzárást és a klauzúrát
jelképezi. Szertartások, meditációk előtt – három síkon -
kell létrehozni, hogy ezáltal kizárjuk a nemkívánatos
energiákat, lényeket, és benntartsuk, megtartsuk az erőt és a
koncentrációt.) A gall vezér, Vercingetorix körbejárta Caesar hadseregét, hogy megbénítsa, lekösse annak erejét. (Róma
alaprajzát, a mundust Romulus körülszántotta, hogy
megvédje a várost. Testvére, Remus ezt átugrotta, amiért
Romulus megölte őt.)
Néhány növény, például az afrikai vagy indiai Caralluma és
egyes gombafajták olyan telepeket alkotnak, melyek középről
kifelé terjedve, a belső rész elpusztulásával köröket hoznak létre.
Ezek neve a néphagyomány szerint boszorkánykör vagy
boszorkánygyűrű. Ez az a hely, ahol állítólag a tündérek
járják táncukat. Aki ezen az erdei tisztáson elhaladva
átlépi a tündérgyűrűt, számíthat a "szépasszonyok"
bosszújára. Ha valaki belép a körbe, amíg az asszonyok a
belsejében táncolnak láthatatlanul,
az is előfordulhat, hogy elragadják, és saját világukba
viszik. Ha az embernek sikerül idejében kiugrania, az is
meglehet, hogy évek, vagy több évtized telt el
benntartózkodása alatt. Megfelelő magyarázat híján az
emberek ezeket a köröket is csodás tulajdonságokkal látták el, és
természetfeletti erők találkahelyének tartották.
A világ számos pontján megtalálható megalitikus emlékek,
kőkörök, sírdombok még ma is megcsodálhatók. Európában a
kelták előtti időből maradtak fenn, de a druidák is
használták őket rituális célokra. A Stonehenge, az Avebury
kör, Callanish, Newgrange (Bruigh na Boinne) és még
számtalan hatalmas, ma már sajnos nem teljes pompájában élvezhető
építmény mind-mind a kör szimbólum fontosságát jelzi.
Valószínűleg a régi idők tudósainak, varázslóinak,
papjainak szemében ezek az építmények az atlantiszi
szertartások és tudás maradványainak megőrzését,
gyakorlását segítették elő.
Másik fontos jelkép és egyben mágikus
eszköz a Tojás, mely Plinius leírásában egy olyan kis
tárgy, melyet a gall druidák anguinumnak neveztek és
állítólag kígyók nyálából készítettek. Ezt az összegyúrt
galacsint gyógyításra és a negatív energiák pozitívvá
alakítására használták. Hasonló lehetett, mint a kelta
harcosok agyvelő golyócskái, melyet az ellenség agyvelejéből
és mészből készítettek. Hitük szerint, ha ezzel valakit eltaláltak,
biztosan meghalt. Úgy tartották, a megölt harcos lelke vagy
szelleme lakozik ebben a golyóban, aki ha nem találja a
saját testét, keres magának egy másikat, amibe
beleköltözhet.
A teremtésmítoszok fontos eleme a világtojás. Egyes
mitológiákban ennek szétválásakor a felső héjdarabból létrejön a
felső ég, vagy az egész égbolt, az alsó feléből pedig az alsó ég
vagy a föld. A tojás sárgájából jön létre a Nap, a
fehérjéből a Hold. (Sok teremtésmítoszban
találkozhatunk a tojás szimbólummal. Többek között a
sintoizmusban, a sumér, a görög, az egyiptomi, a hindu, a
kínai és a finn mitológiákban. A világtojás a kozmikus
születés jelképe, feltöretlenül általában androgün jellegű,
de lehet női jelkép is, a megújulás, születés és a Föld jeleként. A
történetek szerint általában egy madár vagy kígyó alakú
istenségtől megtermékenyülve a női istenség, szintén
állatalakban tojja az őstojást, amiből a világ keletkezik.
Esetenként az ősvízből a szárazra felhozott tojásból kel
ki az első ember, általában a Napisten, aki később
agyagból újabb tojásokat formál, vagy saját magát
megtermékenyíti, esetleg kettéosztja, megteremtve ezzel a
többieket.)
Vitatott, hogy a kelta kozmogónia miként képzelte a
teremtést. A romantikus druidizmus egy érdekes
feltételezése szerint az OIU állítólag Isten Szent Neve, amit akkor
ejtett ki, mikor megteremtette az univerzumot. Öntudatra
ébredve egyedül érezte magát, félt és így megalkotta a
világokat.
Egy másik forrás, ami kiindulási alapként használható, az
ír Lebor Gabala, vagyis a Hódítások Könyve, ez azonban már
keresztény szerzők munkája. Az abban elképzelt teremtés
elemei erős keresztény hatásokat mutatnak. Egyes
feltételezések szerint a druidák - ugyan nem írták le,
ahogyan semmi mást sem – de ismerték a világtojás
motívumát.
Egy másik fontos kelta szimbólum, az agyancs, vagy szarv, ami a férfierő és a termékenység jelképe volt. (Az
agancs a modern mágikus rendszerben, a Wiccában és a
boszorkányhagyományban a mai napig is a férfi princípium
jelölője. A szertartásokon a főpap fejdíszén található
szarvat esetenként egy a közepébe illesztett napkoronggal
egészítik ki. A holdsarló a női isten jele, a termékenység
női párja. A modern hagyományban, a főpapnő, vagyis a női
princípium megszemélyesítőjének homlokát ékesíti.)
Az ábrázolásokon Cernunnos alvilági- és termékenységisten,
az állatok ura viseli. A szarvasagancs a természet állandó
körforgását, megújulását, a bikaszarv a gazdagságot, a
teremtőerőt és a hatalmat jelképezte. Alvilági, vagy
túlvilági szerepe is volt. A druidák egyes szertartásaikon a
sámánokhoz hasonlóan szarvasmaszkot vagy egy megölt bika bőrét
viselték. Amikor egy druida kapcsolatba akart kerülni a
szellemekkel, egy berkenyéből készített ágyra fekve, a leölt állat
bőrét magára öltve meditációba kezdett vagy aludni tért. A
képek, vagy az álmok adtak választ kérdéseire.
Egy másik, vitatott eredetű jelkép a
druida pecsét, ami egy kör, két függőleges vonallal
átszelve. A már említett kör, kiegészítve az út jelével,
ami felfelé és lefelé is nyitott, hasonlatossá teszi a
világfához, ami az alsó, középső és a felső világok
közötti utazásra szolgál a sámán vagy a mágus számára.
Az Awen azaz a szellem vagy ihlet szimbólumának eredetével
kapcsolatban sincsenek megfelelő bizonyítékok, de valószínűleg
nem a kelták idejéből származik. Először a Bardass említi. Később
a
romantikus druidizmus kedvelt szimbóluma lett. A jel
három függőleges vonalból áll, ahol a két szélső a középső teteje
felé tart. A vonalak tetején három pont, vagy csillag van és az
egészet három kör zárja körbe.
Egy másik fontos kelta szimbólum, a
fej, amit a szellem helyének tartottak. A feláldozottak
fejét sokszor házak kapujára, vagy nagy kőépítményekbe
helyezték. A mitológiákban is megfigyelhetjük, hogy a hős
sokszor lefejezte ellenfelét, hogy ezzel is
megbizonyosodjon annak haláláról, és birtokba vegye a másik
erejét.
A kelták egyik legtöbbet emlegetett
jelképe a tölgy és az azon élősködő fagyöngy szinte
mindenkinek egy hosszú szakállú druidát juttat eszébe,
többek között az Asterix történetek jóvoltából, ahol a
druida aranysarlójával metszette le a fáról a szent
növényt és varázsitalának alkotórészeként használta fel.
Minden kelta törzsnek vagy törzsszövetségnek saját szent fája -
az ír hagyományban bile - volt, ahol a törzs királyait avatták.
Ez a fa a törzs területének közepén állt, az egység és a
biztonság jelképeként. Ha az ellenség az Élet Fáját (crann
bethadh) kidöntötte, ezzel meggyalázta, és romlásba
döntötte a népet. A szent fa olyannyira fontos volt, hogy a
törzs területének szakrális középpontján álló fából
minden csata alkalmával elvittek egyet gyökerestől. Amíg
ezt birtokolták, addig erejük biztosított volt. (A fa
elnevezés sok helyen előfordult, még személynevekben is
sűrűn megjelent, mint a Bile és a Ross (szent fa), vagy a gall
eburones (eburos) törzsnévben, aminek jelentése tiszafa. Az
íreknél gyakori volt a Mac Dara, vagyis a Tölgy fia, a Mac
Cairth, a Berkenye fia, és a Mac Ibair, a Tiszafa fia
elnevezés is. A Dathí ága és a Tortu fája a kőrisfát, a
Mughna pedig a tölgyfát jelentette.)
Sok nép egy fa ősanyától és egy fa ősapától eredezteti
magát. A kelták is azt tartották, hogy a fák az emberek
ősei. Legfontosabb fának - a főniciaiakhoz, zsidókhoz, görögökhöz,
rómaiakhoz és a germán népekhez hasonlóan - a tölgyet, a
Napnak, azaz az ég istenének növényét tartották. Szent
helyeik is általában tölgyesekben voltak. Ezek a latin
nemus (liget, tisztás) szóból a nemeton (gall), drunemeton
(kisázsiai galaták) és nemed (ír) nevet viselték. A
druidák ezekbe a szent ligetekbe visszavonulva vívták
utolsó harcaikat a kereszténység ellen.
A kelták másik szent növénye a tölgy mellett, az azon
élősködő fagyöngy volt. Plinius szerint: "A druidák - így
hívják ugyanis varázslóikat - semmit sem tartanak
szentebbnek a fagyöngynél és annál a fánál, amelyen nő,
feltéve hogy az tölgyfa. De ettől eltekintve is tölgyerdőket
választanak ki szent ligetekül, és tölgylevelek nélkül semmilyen
szertartást nem végeznek; így maga a druida név is az ő
tölgytiszteletükből levezetett görög megjelölésnek tekinthető.
Azt hiszik ugyanis, hogy ami csak ezeken a fákon nő, az
égből küldetett, s annak a jele, hogy a fát maga az isten
választotta ki. Nagyon ritkán lehet fagyöngyöt lelni, de
amikor találnak, ünnepi szertartással gyűjtik össze. Ezt
mindenekfölött a hold hatodik napján végzik el; a holdtól
számítják hónapjaik, éveik, és harmincesztendős évköreik
kezdetét, s azért a hatodik napon, mert akkor a hold még
teljes erejében van, és nem futotta be pályája felét.
Miután megtették a kellő előkészületeket a fa alatti
áldozatra és lakomára, egyetemes gyógyítóként üdvözlik a fagyöngyöt,
és két olyan fehér bikát vezetnek a helyszínre, amelyeknek
szarva még sohasem volt megkötve. Egy fehér ruhába öltözött
pap felmászik a fára, és aranysarlóval levágja a
fagyöngyöt; ezt fehér vászonba fogják fel. Azután
feláldozzák az állatokat, és imádkoznak, hogy Isten
virágoztassa fel a maga ajándékát és azokat, akiknek juttatta.
Azt hiszik, hogy a fagyöngyből készített ital a meddő állatokat
termékenységre készteti, és hogy ez a növény minden méreg
ellenszere." (A druidák hite szerint a szent növény távol tartotta a gonosz erőket és biztosította a termékenységet. Plinius szerint a fagyöngy az ecet és a tojás mellett a tűz eloltására is alkalmas volt.)
A druidák úgy tartották, vas használata nélkül kell
leszedni, ezért aranyból készült sarlóval vágták le. A
fagyöngy esés közben nem érinthette a földet, ezért két
druida egy fehér vászonba fogta fel.
A kelta ogam
ábécé betűi is fákról lettek elnevezve, ami szintén a
természet fontosságát és az egyes fáknak tulajdonított
mágikus erőt jelképezi. A XVII. századi druidák úgy tartották, a
kelta év tizenhárom holdhónapból áll, és minden hónap
Amairgin Dalának egy-egy sorához, az ogham ábécé jeleihez
és azok fáihoz kapcsolódik. Bár a druidák valóban
alkalmazták a holdéven és a napéven alapuló időszámítást
egyaránt, de az Ogham nem tizenhárom jelből áll. Ez az
utalás Robert Graves
Fehér istennő című művében fordul elő, ahol a szerző nem
Samhain napjával, hanem Yule-lal, télközéppel kezdi az
évet, ami szintén pontosításra szorul.
Egy modern elképzelés szerint a
druidák szent növénye volt a tök is, amit Samhainkor, az
alvilág és a halottak ünnepén (Halloween, Mindenszentek
előestéje) lámpásnak készítenek el. Az igazság az, hogy
Írországban, a halottak tiszteletére, eredetileg nem
töklámpást, hanem krumpliból és répából faragott lámpást
használtak az ír katolikusok, már a IX. században. A
jobban alakítható tökből az Amerikaiak készítették el először a
Halloween elmaradhatatlan kellékét.
Forrás:
http://tttweb.hu/gyujtemenyek/cikkek/regi/Keltak/Druidak%20szimbolumai.htm
|