-Megbélyegzett (Krisztus sebeihez hasonló sebhelyeket viselő)
A stigma testi
jegy, vagy fájdalom, amely olyan testtájakon jelenik meg, ami Jézus
keresztre feszítését idézi.A stigmák előidéző okai vitatottak. Vannak,
akik szerint legalább is bizonyos esetekben természetfeletti, mások
csalást látnak bennük vagy az orvosi magyarázatoknak hisznek.Nos
bizonyos fokig mindegyik igaz lehet.Mert honnan tudjuk ,hogy nem egy
mazoistával állunk szemben ha egy "stigmatizáltat" látunk?Hát ebből:
A valódi (természetfeletti) stigmák felismerése
Hogy a stigmákat, amelyek isteni közreműködéssel létesültek, azoktól,
amelyektől tisztán természetes okokból, vagy csalásból erednek meg
tudjuk különböztetni, a következő szempontokat kell figyelembe vennünk:
1. Tanulmányozzuk a stigmatizáltnak az egyéniségét. Igazi
természetfeletti stigmák csak olyanoknál szoktak jelentkezni, akik
nemcsak éppen jámborul élnek, hanem az erényeket, legalább egyik másik
szempontból, hősileg gyakorolják. Sokat szenvednek és kívánnak is
szenvedni Krisztusért. Ha a stigmák fájdalommentesek - akkor bizony
hamisak is.
2. Az igazi stigmák csak azokon a testrészeken mutatkoznak, amelyeken a
sebeket Krisztus is viselte. A hipnotikus egyéneknél a seb másutt is
jelentkezik.
3. Az igazi stigmák különösen azokon a napokon fájdalmasak és vérzők,
amelyek Krisztus szenvedésének emlékével meg vannak szentelve.
Nevezetesen pénteken, s pedig többnyire azokban az órákban, amelyekben
az Üdvözítő a kereszten függött.
4. Az igazi stigmák sohasem gennyesednek és tiszta vért forrásoznak. Nem gyógyíthatók.
5. Az igazi stigmák nem nagyobb vérerekből jönnek, mégis - csodálatos
módon - bőven ontják a vért, ami természetes úton nem igen magyarázható
meg. Elvileg bekövetkezhetne az elvérzés vagy legalább az oly fokú
legyengülés, hogy a stigmatizált munka- és életképtelenné válnék - de ez
az igazi stigmatizáltnál nem tapasztalható.
Állítólag stigma akkor is ott lehet ha nem látjuk viszont érezzük.
A tudományos magyarázatok között ott van a lélektani hatás.A
lélektani hatásra értem azt amikor valaki ,annyira átérez egy fájdalmat
,hogy az megjelenik rajta.Holott pedig semmivel sem lépett
érintkezésbe.Hiába az emberi elme csodálatos.Egy kísérlet ,hogy alátámasszam az előbbi:
-Hipnózisban úgyan is elérték azt egy alanyon kutatók, hogy azt mondták a paciensnek, hogy a kézfejére egy felmelegített pénzérmét helyeznek és ő nem érzi majd a fájdalmat. A kísérlet végeztével, amikor az alany magához tért, a kézfején égési sérülésre utaló sebek jelentek meg. De ekkor volt is nagy meglepetés a kutatók között, hiszen eredetileg semmit sem helyeztek az alany kezére, csupán a fantáziájára gyakoroltak hatást...
A csalásról ugyebár már nem kell beszélnem...
Híres stigmatizáltak:
Pietrelcinai Szent Pio
Assisi Szent Ferenc
Boldog Emmerich Anna Katalin
Casciai Szent Rita
Gemma Galgani
João de Deus
Konnersreuthi Neumann Teréz
Lilian Bernas
Pietrelcinai Szent Pio
Roque testvér
Sienai Szent Katalin
Híres magyar stigmatizáltak
Galgóczy Erzsébet
Magyar Boldog Ilona
Leírás a stigmákról:
A feljegyzett esetek különfélék. Vannak olyan esetek amikor a stigmatizált testén megjelenik az öt Szent Seb (a szögektől esett sebek a kézen és lábon és a lándzsadöfés
az oldalán), vagy ezek egy része. Vannak, akiknek a tövisek okozta
sebek jelennek meg a homlokukon, mások vért izzadnak vagy könnyeznek, a
korbácsolás okozta sebek tűnnek fel a hátukon, vagy a kereszt cipelése
okozta sebek a vállukon.
Vannak olyan
stigmatizáltak, akik csak a sebek fájdalmát érzik, anélkül, hogy maguk a
sebek megjelennének: ők láthatatlan stigmákat viselnek. Máskor a seb és
az óriási fájdalom együtt vannak jelen. Egyes stigmatizáltak sebei nem
gyógyulnak be, frissek maradnak és mégsem fertőződnek el. Egyes
feljegyzések arról számolnak be, hogy a sebek kellemes illatot
árasztanak.
Van, hogy a jegyek első
megjelenése után a stigmatizált folyamatosan viseli őket, de az is
előfordul, hogy a stigmák csak a nap bizonyos időszakában, vagy bizonyos
napokon jelennek meg.
Törtánet:
Az első dokumentált eset, amelyet a katolikus egyház is autentikusnak fogad el, Assisi Szent Ferencé (1182–1226), aki először 1224-ben tapasztalta a stigmákat La Vernában, Olaszországban.
A Szent Ferenc halála után
eltelt évszázadban több, mint húsz újabb esetet jegyeztek fel. Azóta
nagyon sok volt az ilyen eset. A 19. század végére több, mint 300-at jelentettek. A 20. század
az esetek számának drasztikus emelkedését hozta: több, mint 500 esetet
jegyeztek fel. A modern korban növekvő a nem az egyházból, illetve
katolikus rendekből jöttek száma a stigmatizáltak között. A nem
katolikusok közt is jegyeztek fel eseteket.A feljegyzésekben szereplő első stigmatizált Christina von Stommeln volt (meghalt 1312-ben), akit az 1320 és 1350 között készült Codex Iuliacensis említ. Relikviái a jülichi Propsteikirchében nyugszanak, Aachen közelében.Koponyáján egyes források szerint ma is láthatók a tüskék hagyta nyomok.
A leghíresebb modern kori stigmatizált volt Pietrelcinai Szent Pio (1887-1968).